Instanța de judecată va fi întotdeauna remediul?

Curia semper dabit remedium?


Poporul, necunoscator al nuantelor Codului penal a asociat imaginea bancilor care-ti cresc dobanda fixa peste noapte, cu aceea a unor camatari.


Din momentul in care clientii au inceput sa-si dea bancile in judecata si dupa parcurgerea lungului drum pana la obtinerea unor hotarari irevocabile, favorabile consumatorilor, de anulare a unor clauze auzive, s-a strans o jurisprudenta consistenta. Suficienta, cel putin, pentru a se lamuri cu certitudine care anume prevederi din contractele de credit sunt nule absolut. Si care comisioane din contractele de credit sunt percepute in mod abuziv si trebuie inlaturate din contracte.


Nu trebuie sa trecem cu vederea ca, in parcurgerea intregului proces pana la obtinerea hotararii judecatoresti irevocabile, toti acesti consumatori au trecut si prin procedura concilierii. Au obtinut ei ceva la acel moment premergator judecarii cauzei? De vreme ce remediul a fost instanta de judecata, raspunsul este: NU!! Dovada stau si procesele verbale de conciliere.


Atunci, de ce acum, dupa ce s-au obtinut in instanta hotarari (si nu putine!) care indubitabil au dat dreptate clientilor, bancile nu recunosc unde au gresit si, pentru a nu se expune singure riscului de a-si macula si mai mult imaginea, nu fac efortul necesar de a recastiga increderea clientilor lor, dar si simpatia publica de a corecta, din proprie initiativa aceste greseli?


Oficialii BNR indeamna la dialog si la mediere. Indemna clientul nemultumit sa faca EL pasul pacificator “sa se duca la banca, pentru a-si exercita drepturile cetatenesti”, speriindu-l cu perspectiva unui proces indelungat, care ar presupune si niste costuri.


Acum, Banca Centrala, prin oficialii sai, ne spune ca problema consta in lipsa de educatie financiara a clientilor, iar aceasta educatie trebuie facuta de banci. Probabil, prin aceleasi persoane care ne ameninta ca vom suporta un proces prelungit pana la ultima instanta si la ultima cale de atac posibile si, in plus, costisitor!


La lansare, Asociatia Parakletos a pledat pentru ceea ce pledeaza si BNR: pentru educarea publicului, a consumatorului, in speta. De ce?
Pentru ca nu vedem ca singura solutie “curia dabit remedi”.
Dar, noi pledam pentru educare benefica tuturor. Nu de pe pozitii interesate.

Altfel, da: “Curia semper dabit remedium”.

Acest articol a fost publicat în Uncategorized. Pune un semn de carte cu legătura permanentă.

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Google

Comentezi folosind contul tău Google. Dezautentificare /  Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare /  Schimbă )

Conectare la %s